torsdag 13 augusti 2009

Hålla koll på bönorna

Vi ska vara borta några dagar. Och bönorna växer så det knakar just nu. Så efter jobb hämtade jag Yrla. Hade tänkt ta båda barnen för att avlasta sambon men lillen sov. Yrla hade inte sovit middag så hon somnade i bilen såklart. Hon fick sitta där en liten stund och sen bar jag ut henne. Vi satte oss en stund nära lotten. Det är ögonblick av stillhet när man sitter i solen med ett sovande barn snusande i knät. Fick väcka henne efter en stund och det goda humör vi oftast har däruppe kom snart igång. Och sen skördade vi bönor. Lila bönor, gröna bönor, tigerrandiga bönor och sparrisärt. Jag hade med mig en matidé från en kille jag jobbat med idag och tillsammans med lök, vitlök och fetaost blev det en fantastisk bönsallad som vi sen hade till middag. På lördag får jag se bästa kompisens koloni i Lund. Det ser jag fram emot!

7 kommentarer:

  1. Tusan också, jag har fortfarande inte sett din kolonilott! Måste ordna med det när jag kommer tillbaka i Götet, så jag får se den innan skördesäsongen är slut! :-)

    SvaraRadera
  2. Gjorde också bönor enligt ditt recept. Glömde fetaosten men det blev underbart gott ändå. Ha en skön Skånetripp!

    SvaraRadera
  3. Smörfräste med lök och vitlök och la i lite vatten och salt och kokade en stund, sen blandade jag de varma bönorna med turkisk feta så den blev jummen och underbart god. Tomater och potatis till. En sallad jag ska experementera vidare på för det var hur gott som helst. Tyckte kanske inte barnen men vi andra i alla fall.

    Gunnar! När är du hemma igen? När ska vi ses?

    SvaraRadera
  4. Hemma igen i början av september. Då får vi se till att träffas & ta en titt på din omtalade odlingslott! Kanske ta en fika också?

    SvaraRadera
  5. Klart vi ska! Vi hörs! Fika är obligatoriskt i Sjöbergen. Medtag kaffe, eller te så tar vi med saft och kanelbullar eller kex.

    SvaraRadera
  6. Tebax! Skicka mig ett SMS till 076-822 30 82 när det är dax att se om lotten nästa gång så stämmer vi träff!

    SvaraRadera
  7. OK, nummret ligger nu i mobilen. Har inte varit där på ett bra tag så det är hög tid att hämta bönor. Slår en pling eller skickar ett mess nästa gång jag drar dit.

    SvaraRadera