lördag 4 februari 2012

Köld

Årets köldknäpp är här och temperaturen kryper under tio grader. Vintern kom så sent att jag nästan trodde att den inte skulle komma i år. Men det är klart, den brukar dyka upp i samband med filmfestivalen.

Vi har åkt pulka och skridskor, jag blädrar i frökataloger innan jag somnar på kvällarna men har ännu inte kommit till beställarstadiet. Jag tänker på att jag skulle lagt ut granen i delar på känslig perenner men det har inte blivit av. Nu ligger snön där men till vårvinern kanske jag kommer ihåg att greja ut granen? Antagligen inte och det som lever det lever och det som dör det dör.

När vinden viner bland minusgraderna gör kylan ont på kinderna och den här helgen är vi ute så lite som möjligt. Jag funderar på hur maskarna i komposten har det? Fyra fruktbackar. Har de krypit ner till mitten? Gör komposteringsprocessen att det blir tillräckligt varmt? Hur länge klarar de sån här kyla? Jag har isolerat med tidningar, flyttkartonger frigolit och en yllefilt. Jag hoppas det räcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar