måndag 15 juni 2009

Smaka

Tiden rinner ut och behöver användas till annat men att missa att hinna smaka på det man satt och sått det är jobbigt. Så halv nio i morse tog jag mig upp till lotten. Skördade lite majrovor, sallad, små små rödbetor samt lite lök. Den första potatisen tog jag också upp. De var inte stora men små och de fanns! Men jordgubbarna börjar inte bli klara förrän om några dagar. Surt.

Hem igen och till lunch blev det ugnsgratinerade grönsaker med kokt potatis till och en hackebiff. Riktig sommarmat.

Men nu kommer det växa igen. Fyra veckor utan omvårdnad. Sak bli spännande att se hur det ser ut när jag kommer tillbaka.

7 kommentarer:

  1. Men vilken tur jag har! Strösöker lite på nätet och Vips hamnar jag här! I en supertrevlig blogg om en odlingslott inte särskilt långt från min (är nybliven odlare på Gnistängens odlarförening).

    Har du några bra tips till en gröngöling om hur jag kan bli av med Åkerfräken?

    SvaraRadera
  2. Åkerfräken? Hur ser den ut? Hos mig är det mest Kirskåloch Åkervinda och en helvetisk massa tistlar, men de är ettåriga och inte ett så stort problem. Är den ettårig eller flerårig, det är första frågan. Hm, jag vet inte om jag minns rätt men jag tror att jag har läst nånstans att man kan ha åkerfräken till nått. Men det kan ha varit nässlor jag tänker på. Envishet är väl det bästa tipset. Trist men jag har hört att det funkar i längden. Själv har jag inte nått dit än. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Låt mej presentera http://www.odla.nu/f_s/akerfraken.jpg

    SvaraRadera
  4. Oops, Glömde en del av sökvägen
    http://www.odla.nu/f_s/images/akerfraken.jpg

    SvaraRadera
  5. Aha! En odlargranne till mig hade problem med den och suckade ganska högt över den för den var överallt. Jag har ingen alls. Det är väl bara att rycka rycka rycka. Trågigt men vad gör man. Jordfräs är i alla fall ingen bra idé om det är ett rotogräs, är det det? För då delar man rötterna i små små bitar i jorden och så har man dem snart ÖVERALLT. Är det djupa rötter, gräv med grepen så håller rötterna bättre och så ner med händerna och rensa. Bra höst eller vår syssla, så kan du passa på att gödsla och sånt samtidigt. Bäst på våren alltså.

    Var ligger din lott. Är det på området vid 11 ans linje vid nya varvets hållplats?

    SvaraRadera
  6. Jodå rotogräs ärdet allt. Typiskt, det verkade så lockande att hämta hem en jordfräs och dra igenom eländet men det blir väl till att vandra den hårda vägen ist.

    Precis där ligger den! Det är två lott områden vid Nya Varvsallen, min finns på området närmst Kungssten. Smidigt som tusan att ta sig dit (jag bor i Majorna).

    SvaraRadera
  7. Vi e majbor hela bunten :-) Fanns det ett enkelt sätt att bli av med kirskål och framförallt åkervinda hade jag betalat ett ganska högt pris för att bli av med dem. Rötterna är från helvetet. Hur är det med Åkerfräkens rötter?

    Kör förbi där varje vardag numera, ska stanna till nån gång och kolla läget. Alltid kul å se hur andra har det.

    SvaraRadera