måndag 13 juli 2009

Växtkraft

Tillbaka, efter en månad i utlandet. England. Där allt är tidigare och där alla pysslar med blommor. Jag trodde jag hade missat jordgubbarna, missat hallonen, att krusbären och vinbären skulle vara övermogna och att allt var för sent. Men icke. Jag har skördat. Sockerärtor, majrovor, rädisor, rödbetor och potatis. Det var nästan alla de ingredienser vi hade till middan i kväll. Det fick bli köpemorötter för mina har drunknat under salladen. Som jag för övrigt också fortfarande kunde ta av. Jag har mumsat smultron och jordgubbar, hallon och krusbär. Vinbären är färdiga men de lät jag bli. De är för sura tycker jag. Toppbladen krusar sig på vinbärsbuskarna så det är nog något angrepp. Får kolla vad det kan vara?

Yrla var med. Och efter den traditionsenliga kanelbullen så var hon bestämd, hon skulle skörda sin potatis. Vilken stolthet och fascination. Obetalbart. Vi åt dem till middan ikväll.

Jag trodde att de flesta av min squaschar inte hade blivit något. Men när jag tittade lite noggrannare mellan ringblommorna så fanns det några plantor i alla fall.

Jag har ryckt en del ogräs. Men det största tack till Lena som har vattnat och hållt efter ogräset i odlingsbäddarna. Tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar