söndag 19 juli 2009

Vinbär

Det här borde handla om att hinna plocka vinbär. Att hinna göra något med dem, koka saft, göra sylt eller gelé eller om att ha tillräckligt med plats i frysen.

Men det gör det inte. Inte heller handlar det om den trevliga granne som ringde och frågade om hon fick plocka mina vinbär. Det får hon om hon vill och det sa jag också till henne. Hon får dela med Lena för Lena och jag har en bäröverenskommelse.

Men det är inte det som det här handlar om. På mina 75 m2 har jag tre vinbärsbuskar. Tre. röda vinbär. De ser ut att ha stått där sedan urminnes tider men de ger gott om bär. Det är inget fel på dem. Men de är tre stycken Och det är röda bär. Det är de svarta som är godast. Och nu har jag chans på en svart vinbärsbuske. Men det är bråttom.

Jag har bestämt mig för att jag ska ta bort de två som står tillsammans. Därnere. Och ersätta dem med den nya svartvinbärsbusken. Herregud. Jag ska gräva bort två hela vinbärsbuskar och flytta dit en ny. Vilket jobb. Hur ska det gå till? Är det nån som vill ha, inte bara bären, utan hela busken, eller varför inte båda två?

2 kommentarer:

  1. Oooh, om inte någon av dina grannar vill ha buskarna så tar jag gärna en av dom!

    SvaraRadera
  2. Du får gärna en buske. Men jag förstår inte hur du ska kunna transportera ner den till erat område? Vill du vara med och gräva upp den själv? Jag är rädd att den blir lite stumpad annars. Vi klipper av grenar och stora rötter för att kunna få upp buskarna ur jorden. Jag grejar med det lite av och till när tillfälle ges. Ska jag skriva här när de är på väg upp ur jorden?

    SvaraRadera