fredag 17 juli 2009

odlarro

Idag hände det. Så som det var förr. Innan barn och tidsminus och hets. Jag började i en ände, drog lite i några ogräs. Fortsatte automatiskt och efter ett litet tag hade jag rensat nästan hela plätten. Utan att ha "fått gjort något". Från listan så att säga. Jag tog också tillvara gröngödslingen genom att vrida av rötterna och inte ta med blommorna och sedan lägga tillbaka växterna på jorden. Inte bara plundra jorden på mullämnen. Lägga tillbaka också. Jag har varit dålig på det och jorden har också blivit mer och mer utarmad. Bara sand kvar. Det räcker inte att gräva ner halm och gödsel en gång om året. Jorden behöver mer. Jag längtar efter en maskkompost så att vårt matavfall kan ge jorden det. Det är ett senare projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar