tisdag 13 april 2010

Mellan gamla och nya projekt

Tog mig en kväll till på lotten, idag efter barnen somnat. Hade ett lugnare tempo den här gången men hann å andra sidan inte särskilt mycket. Och så kom jag på att jag har en dröse oavslutade projekt från förra året en handfull nya i år samt att det finns projekt som kommer, men som jag får ta så sent som möjligt.

Förra året påbörjade jag marktäckning runt bärbuskar med tidningspapper för att få bukt med rotogräset. Det är verkligen inte slutfört. Jag påbörjade försöket att ta bort ett par röda vinbärsbuskar. De står kvar. Och jag har inte heller fått ut alla pallkragar än.

I år ska gräsmattan bli vänd och rensad, och  potatis ska få växa där. När den är klar ska nya hallon dit och gamla hallonlandet rårensas för där är det bara ogräs i jorden. Det blir ett hästjobb. Jordgubbslandet ska gallras och pallkragas också.

Och jag inser att pallkrageriet kommer att få göras om snart eftersom det väller in rotogräs från kanterna på dem. De behöver lyftas upp och får fiberduk under så att ogräset inte har en chans. Mina träkanter håller på att ruttna eller rasa ihop. Ogräs på gångarna runt omkring och massvis med glas och porslinsbitar överallt som jag borde samla ihop och ta hem och slänga. osv osv.

Ja och så var det själva odlandet också. Det är en hel del som kan sås redan nu, men mina bäddar är inte klara än. Så jag tror att mina grädor får en sen start i år med, precis som vanligt, i helgen om två veckor. Kanske jag hinner förså lite mer hemma innan dess?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar