söndag 27 februari 2011

Ute är det vinter men i mitt huvud är det vår

Har just haft en sån där stund i Sjöbergen fast med Arild istället för Yrla. Han hjälpte till genom att borra i snön och kratta den och gräva i den. Marken var stenhård. Verkligen. Men jag tänkte försöka tjyvstarta säsongen i år genom att täcka pallkragarna med fiberduk och hoppas att solen värmer jorden extra snabbt där. Men jag inser att om det blir mycket mulet kanske jag stänger kvar kylan istället? Jaja, odling är experiment så det är bara att pröva. Fick lite otippat problem med att hitta tunga saker att sätta fast fiberduken med eftersom de flesta stora stenarna har frusit fast. Det är verkligen vinter ute men nu får det vara nog. Nu ska våren komma! Så i dagarna går beställningarna till Sesam och Runåbergs iväg. Det blir varmare snart.

Lite kompleterng om mjölksyrade grönsaker: det handlar om temperaturer. Först ska grönsakerna stå i rumstemperatur i 3-4 dagar, sedan i 15-18 grader. Men jag hade dem i 9-10 grader och det gick också bra, och sen in i kylen. Håller i upp till ett år har jag läst.

/Ullis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar