onsdag 12 oktober 2011

Planer och grannens ufon


När säsongen går mot sitt slut går min hjärna igång med nya planer. Såhär ser de ut:

Jag ska fortsätta med min fyraåriga växtföljd. 1. kålväxter, vitlök och squash, 2. rotfrukter och sallad, 3. Potatis, 4. Ärtor och bönor.

Men i år ska jag ligga steget före och redan nu kolla vad jag ska ha var istället för som alltid annars ta reda på det lagom tills det är dags att lägga ner fröna. För i år är jag grymt inspirerad av Lenas vintersquash som hon odlade på sin kompost. Och eftersom jag inte har någon egen, jag använder områdets gemensamma, så ska jag tillfälligt tillverka en kompost. I de odlingslådor där jag ska odla ettorna. Så jag tänker fylla de pallkragarna med gödsel och halm, upp till bredden och sen j-klar ska ni får se på squshar och pumpor nästa år!

Jag tänker också att jag ska gräva igenom alla mina gångar och täcka med täckbark. Lite av djungelkänslan kanske då försvinner?

Appropå djungel har jag hela (fd) kryddplätten som absolut behöver grävas och rensan, helst igår.

De blommor jag sått i barnkammaren ska planteras ut i rabatten och några blommor ska tas upp och delas.

Jag ska göra små odlingsrutor till barnen.

Ska skaffa vitlök att så i år.

Och om inte lökarna har frusit i lådan så ska de ner i jorden.

Det är en del kvar att göra :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar