tisdag 27 juli 2010

Hemkomst och bär.

Vi kom hem i söndags och igår morse styrde jag morgonpromenaden till Sjöbergen såklart. Hur nyfiken som helst på vad som hade hänt sen jag åkt. Och klart saker hade hänt. Sockerärternas tid är förbi men rosenbönorna hade klättrat över armeringsnätskanten. Morötterna var stora, någon ett par decimeter. Nån sorts blommar hade blommat ut andra prunkade som bäst. Massor av ringblommor till exempel och slingerkrassen. Och plötsligt såg jag varför det finns en mening med att så salladslök. Nu fanns det något att skörda och det kunda jag inte låta bli att göra. Så med mig hem från morgonpromenaden hade jag lunchens potatis, morötter i flera färger, salladslök och bondbönor.

På eftermiddan tog jag med mig barnen dig och så plockade vi krusbär, hallon och vinbär. Underbart att se dem i det gröna och fast Arild inte tycker om bär tycker han det är roligt att plocka. Och Yrla, ja hon gjorde som jag, rensade krusbären innan de slank ner i hinken. Jag blir så stolt över henne.

På kvällen gjorde jag sylt. En burk hallon, två stora burkar krusbär och en burk med Yrlas blandning, hallon, krusbär och röda vinbär. Gott.

Imorgon ska jag ta hand om resten av bären. Sista chansen för på fredag drar vi till Skåne några dagar och när vi kommit hem har de blivit övermogna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar