fredag 2 juli 2010

Jorden

Meningen med odlandet var till en början att kunna stoppa ett resultat av mitt arbete i munnen. Grönsaker och bär var lyckan till en början. Sen kom lyckan av vackra och doftande blommor. Men nu handlar allt om jorden. Om bristen av mullämnen och olika sätt att komma vidare. Så nu njuter jag av att första ringblomman har slagit ut men också av att det blir så mycket bra bladmassa att mulla ner. Jag släpar dit gammal sallad och matrester och häller ut över jorden så fåglarna har fest nästan jämt. Och jag köper jord och gödsel och öser ut så gott jag orkar. Jag hoppas att om ett, eller två eller flera så har jag den perfekta jorden. Under tiden njuter jag av den första potatisen, sockerärterna, löken och de små gallringsmorötterna i olika färger. Jag plockar med mig hem gullnattljus, ringblommor och slingerkrasse samt flamsiga små blommande lökväxter. Jag lever sommar på odlarvis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar