torsdag 28 april 2011

Ljuset, tulpanerna och rabarbern.

Det finns ok arbetsljus ute till klockan halv nio såhärårs så därför kom jag hem från lotten en kvart senare ungefär. De röda tulpanerna har slagit ut, blåklockan, en lila viva och pärlhyasinterna och en liten liten löjtnantshjärta. Eller om det var ett fänrikshjärta? Och jag gräver och gräver och jag måste erkänna - det är inte jätteroligt längre. Nu vill jag bli klar med rotogräsandet,grepen och den förbannade Kirskålen. Jag har fröer som måste i jorden, en del av dem för länge sen. Nåja, för några veckor sedan iaf. Så idag tokvattnade jag ett par såbäddar petade ner lite sättlök och tänkte att på lördag då kan vi så morötter och såna grejer och sen är det bara att...

För det är ju det att det alltid är en massa bara kvar att göra. Jag har fått ut de flesta pallkragarna, där ska jorden blandas till, potatisarna ska sättas i helgen och frön ska sås som sagt och de plättar där bönor, gurkor och liknande ska vara i ska göras iordning. När ruschen har lagt sig ska jag gräva i ordning det sista för hallonen, köpa dem och plantera. Och sen ska jag gräva upp och rensa igenom kryddlandet. Det ser bedrövligt ut. Nä nu är det dags att sluta gnälla. För en vecka sedan var rabarberna under jord nu var de 2 decimeter långa. Jag tog med de första rabarberna hem idag. Jag vet att det inte är riktigt bra men jag kunde inte låta bli.

Förresten har jag hört, ryktesvägen, att det är en del som gärna läser vad jag skriver här men som inte ger sig till känna. Det får ni gärna göra men det är ännu roligare om ni skriver en rad eller två. Kanske om vad ni själva gärna grejar med?

3 kommentarer:

  1. Hej Ulrika,
    hittade in på din blogg för första gången i dag men eftersom jag också har en odlingslott i Sjöbergen Norra så tänkte jag ge mig till känna direkt.
    Så skoj att du bloggar om dina odlarmödor. Jag känner igen kirskålshelvetet. Började gräva om mina hallon i höstas för att bli av med kirskålen som snärjt in sig i rötterna, men överraskades av det tidiga snöfallet innan jag var helt färdig så jag fick fortsätta nu på vårkanten.
    Apropå hallon så har min syster, som jag delar odlingslott med, pratat om att hon inte vill ha kvar sina hallon. Det är riktigt goda, stora hallon. Om du inte hunnit köpa plantor kan jag prata med henne om hon fortfarande vill bli av med dem. Skulle ju kännas bättre om de kommer till nytta för någon annan än att de slängs på komposten.
    hälsningar Anita, odlingslott 140

    SvaraRadera
  2. Odlingslott 140, det måste jag kolla upp var den ligger. Jag har nummer 72. Men väldigt dåligt skyltat. Tack för hallontipset men jag har hört att man inte ska ta över hallonplantor för de får nästan alltid virus eller något annat efter några år och de jag har grävdt bort var redan övertagna efter Inga, två lotter bort. Den här gången ska jag ha nya hallon. Kul att ha en lokal läsare också! För de flesta som läser bor långt bort och följer med på distans. Vi ses i grönskan.

    SvaraRadera
  3. Ja det är nog bra att ta in lite nya, friska gener emellanåt. Jag har inte sett någon sjuka på dem de två år vi haft vår odlingslott, men vi har ju inte en aning om hur länge det stått där.
    Vår lott är också dåligt skyltad. Det är en av de där saker vi ska ta tag i, men som liksom inte blir av. Det är alltid så mycket annat att fixa med.
    Vi ses!

    SvaraRadera