söndag 6 juni 2010

2XSjöbergen

Efter en oändlig räcka soldagar är jorden torr som snus och på balkongen har squasharna stått på avhärdning i ett par veckor. Dags för handling. Så jag och barnen tog bilen upp i förmiddags, lite snabb ogräsrensning, luckring, snigelgiftning. Nåja kanske inte så snabb.

Barnen "vattnade", dvs lekte med vatten på olika sätt. Det är helt otroligt vad roligt de har med en vattenkanna i handen, en stor balja att ösa ur och en uppgift att utföra. Arbetslusten sprider sig, det är svårt att ta paus. När vi hållt på ett tag tog jag fram slangen och vattenspridaren. Arild hade lite svårt att förstå att det var slutvattnat för hans del men Yrla var med på noterna. Efter lite testning stod spridaren på rätt plats och sen på med vattnet.

Och där har det fått stå på sen hela dagen. Och nu när barnen hade somnat stack jag upp igen för att stänga av och för att plantera mina planter. Med "trädgårdsfredag" ringande i öronen, "jordförbättra", "glöm inte att jordförbättra", så kom jag ihåg att ta med lite av jorden jag hade i säckarna på lotten. Kanske kan jag få upp mullhalten i jorden något? Squasharna är satta, en del av fänkålen är ute, de fick bo mellan mizunan för den är ändå slut snart. Och så har några tagetes blivit utplanterade nu. Portulaken satte jag ner ett par  av men ett par ställde jag bara ut och glömde gräva ner.

Så fort jag var färdig rusade jag hem. Det är så fruktansvärt mycket mygg därute på kvällarna. Så det är nästan makabert. Det kan blåsa hur mycket som helst på dan men när man kommer dit då blir det vindstilla. Heltäckande klädsel och myggsurr innanför glasögonen. Det är ett under att det mesta kom i jorden ikväll. Jag måste medge att jag har en mild form av myggfobi.

Innan jag stack iväg ikväll så såg jag på vädret på nyheterna. Och gissa vad? Det ska bli regn imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar