tisdag 22 juni 2010

Årets längsta dag

På årets längsta dag fick jag upp farten ordentligt i Sjöbergen. Efter barnen somnat tog jag itu med blomsterrabatten. Kirskål och Stjärnflocka höll på att ta över fullständigt och dessutom ska ju brudparet få lite perenner på fredag så det fanns mycket att göra. Rustad med grep, liten spade och mina bara händer attackerade jag jorden. Luckrade, rev loss tovor med jord, skakade så det yrde och skillde så agnarna från vetet. Eller hur man nu säger. Är ju såklart inte klar men jag kom långt, längre än jag trodde jag skulle hinna och hann nästan hela rabatten igenom. Och eftersom det blivit så vildvuxet på senaste tiden så upptäckte jag flera växter jag planterat förra året och sedan glömt bort. Det var riktigt roligt. Jag höll på tills ljuset tog slut och när jag kom hem var klockan nästan halv tolv.

Maria önskade att få min favoritperenn och jag har funderat på det en del. Men det är ju ett omöjligt uppdrag, favoriten är ju naturligtvis den senaste. Så det var tur för mig att hon beställde en bit av riddarsporren då vet jag att hon blir glad. Hoppas Pelle blir det också.

Idag tog jag en sväng till Plantagen och köpte jord och plastkrukor. Växterna behöver ju transporteras också. Och jorden i rabatten behöver mullas upp. Och gurkorna. De rara små gurkorna behöver sättas ut. Det vill säga platsen där de ska stå behöver göras i ordning. Det får bli i helgen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar