tisdag 1 juni 2010

Har ännu inte satt mina bönor

Det är sant. Jag har inte fått ner bönorna i jorden. Jag lyckades inte ikväll heller. Istället höll jag på att bli uppäten av myggen. Det går nästan inte att vara i Sjöbergen på sommarkvällarna. Men så tål jag inte myggbetten så bra heller. Jag trodde det skulle blåsa tillräckligt men det var nästan vindstilla.

Så vad har jag gjort? Jo, jag har grävt bort ogräs runt en av pallkragarna. Det är ett av mina mål den här säsongen att också få bukt med de stora ogräsen utanför pallkragarna. Jag har rensat småogräs runt mina sådder och gallrat morötter. Kupat potatis. Och luckrat jord. Och nu ska ni få höra något märkligt. Jag hade en halvfull säck med jord stående brevid en av pallkragarna, väl ihopvikt. Och min plan var att hälla över potatisarna med ny jord som en slags kupning. Men när jag hällde ut jorden myllrade den av myror med ägg och allt. 

Problem med myror är inte nytt på min plätt men jag är fortfarande rådvill om hur jag ska göra för att bli av med dem. De lockar dit och skyddar bladlöss så det är inget bra att ha dem. Jag har till och med lyckats få bladlöss på palsternackor en gång som tydligen ska vara omöjliga att få sånt på. Är det någon som har några tips mot myror. Jag har provat kanel, är inte intresserad av giftiga gifter och försöker med Fun light (med aspartan). Men jag tror jag behöver fler tips.

Ja tillbaks till kvällens verkstad. Jag slängde ut lite snigelgift, vattnade och sen sprutade jag med ett engelskt alg-gödselmedel som ska vara himla nyttigt och snällt. Kanskegör det nån nytta?

Med mig hem har jag massor av rabarber, en liten vitlök, en massa mizuna samt ett bortglömt vattenpass som jag hittade i min låda. Och en glad känsla i magen eftersom min gamla kompis Agneta ringde mig när jag var därute. Och det var inte igår vi pratades vid senast.

Imorgon är barnen och jag lediga och det väntas kanonväder. Jag tror vi ska dit och så våra bönor. Kom den som vill sällskapa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar