onsdag 25 augusti 2010

Minnesanteckning från en blåsig kväll

Det blåser höstvindar ute men det är ingenting att ta hänsyn till när det finns ett par timmar till att titta till lotten på. Jag har satt sommarens skörd av växter från mina semestrar. Två trampnarv och två backtimjan och en röd temynta samt en förhoppningsvis vit riddarsporre. De fick tillfälliga bon för platserna där de ska stå är inte iordninggrävd, och kommer nog inte bli på ett tag till. Och för att jag ska ha en chans att minnas hur jag tänkte så skriver jag ner min plan här: Trampnarven och backtimjanen är tänkt att vara i gångarna istället för ogräs så de står bra där de är. Allt står mellan ett par pallkragar som jag haft potatis i. Den vita riddarsporren ska stå mittemot den blå, där hallonbuskarna nu är. Och den röda temyntan blir fin där stjärnflockan nu står. Den tänker jag gräva bort helt för den gillar jag inte längre.

Annars skördade jag en första squaschen, en rolig grej som såg ut som ett "U". Jag fick med mig en liten gurka, och en massa bönor. Jag plockade också mer ringblommefrön för det är bra att ha som gröngödsling och till prydnad till nästa år. Lite av den röda nejlikans frön fick jag också tag i. Samt ett par stycken snigeläggssamlingar. Känns alltid bra att ta dem redan på det stadiet, de är så äckliga att klyva när de är snigelstora. Och det har jag också gjort. Såklart.

Sist samlade jag en gul bukett. Den ser fin ut på köksbordet i en vas från glasriket i Småland.

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera