måndag 9 augusti 2010

Frön

Jag har vardagsångest, för nu närmar sig vardagslivet med stormsteg så jag försöker mota det med andra steg och tar en promenad om dagen. Det är ett fantastiskt recept, halvägs på kvällspromenaden idag släppte ångesten och efter några minuter till passerade jag Gröna vallen. Och jag minns i somras, ja, jag skriver i somras för i mitt huvud känns det som att sommaren redan är slut. Så blev jag förälskad i en stjärnflocka. Det är hur dumt som helst för jag har redan en Stjärnflocka på lotten, en blekrosa som sprider sig så att jag håller på att bli tokig. Jag funderar skarpt på att utrota den. Men den här Stjärnflockan på Gröna vallen den var mörkt mörkt rosa, vinröd, nästan svart. Och den var fantastiskt snygg i den samplantering den stod i och jag fantiserade om hur jag skulle ta ett skott därifrån. Och nu stod den där med massvis av frön. Så jag promenenerade hem med ena handen kupad och full med frön. Och ett nytt projekt har fötts i mitt huvud. Jag ska vika en av de nya pallkragarna till blomsterodling. Och de nya fröna ska gro där. Och någongång nästa sommar ska jag sälja blommor. Egna blommor någonstans.

Jag kommer nog sluta cirkeln en vacker dag för min mormors far odlade och sålde blommor på torget i Ystad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar