måndag 23 augusti 2010

Fröer

jaha, nu har jag tagit nästa kliv in i nörderiandet. Igår började jag samla frön.

Såhär var det. Jag och Yrla var på lotten tillsammans. Arild ville hellre åka på den blå bilen så vi delade upp oss. Jag ville gräva bort hallonsnåren men det var inte så lätt att hjälpa till med för Yrla så hon tyckte snart att jag var tråkig. Då började jag rensa lite i rabatten. Det tyckte hon väl var lite mer ok men det är ändå ganska svårt för en fyraåring att veta vilka växter som ska bort och vilka som ska vara kvar. Så då blev det att jag gick upp och kollade på kryddlandet, som för övrigt är sorgligt orensat. Ja och det är ett så stort rensningsarbete så det är bara inte att tänka på. Men så såg jag att där stod piplöken full med frön och dom är ju skojiga men jag brukar inte använda dom för jag brukar ha så lite av dem så då knipsade jag av ett par bollar och började försöka få ut fröna. Och den egyptiska löken som växer i våningar den också ganska fräck så jag tog ett par smålökar där. Och sen hittade jag några vallmokappslar jag har haft liggande i min låda länge och passade på att ta tillvara de fröna också. Men min blodröda nejlka hann jag inte ta omhand för då ringde sambon och undrade om vi hade tänkt komma hem till lunch.

Dags för lite systematik nu kanske?

1 kommentar: