måndag 9 augusti 2010

Lök

Kom och tänka på löken. Och regnet. Och att det inte är en så bra kombination längre. Inte nu när den vuxit färdigt och blasten har vissnat/ruttnat ner. Så medan jag hackade lök till min köttfärssås funderade jag på när jag skulle hinna upp till lotten en stund de närmaste dagarna för att rädda löken? Ja, när skulle det kunna bli? Ingen aning.

En annan sak jag funderat på är hur bra det hade varit om jag bara var aningens mer strukturerad. Om jag tillexempel skrev lite mer noggrant på mina små skyltar när jag sår, och om jag höll mina fröer till skyltarna, och om jag sparade mina små fröpåsar på ett något mer strukturerat sätt, då skulle jag kunna dra små lärdomar varje år kring det jag odlar. Som i år har de flesta av mina morötter fungerat bra. Men bäst har de gula vuxit. Men vilken sort var det? Ingen aning.

Men å andra sidan har jag också funderat på om man behöver vara skicklig för att kunna odla. Och mitt svar är nej. Tveklöst inte. Men man måste vara beredd att lägga ner en hel del tid och så tror jag att man måste ha en ganska prestigelös inställning. Man testar en massa grejer. Det som funkar, det funkar och det andra är en axelryckning. Berättar man sedan bara om det som fungerar så tror alla sen att man har hur gröna fingrar som helst :-) Det andra inte vet har det ingen aning om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar