fredag 13 augusti 2010

Systematik - det är inte min grej

Den här veckan har varit en pärs. Det borde ha känts enkelt, inskolning och lämnng och hämtning på dagis. Men jag är helt slut. Nästa vecka ska jag lägga till åtta timmars arbetsdag. Hur ska det gå? Men barnen var lika trötta som jag och var i säng redan kvart över sju. Efter en timmes degande kände jag att jag borde. Promenad eller sjöbergen? Men så var det ju det här med löken.

Och när jag kom upp till Sjöbergen och löken och sniglarna och allt det andra så började jag fundera på det här med att vara systematisk igen. Att om jag någon gång är systematisk så funkar det inte ändå. Jag hade kvar etiketterna till lökpåsarna ordentligt fastsatta där jag planterat varje löksort för att kunna se om det fanns någon som funkade bäst. Men nu när det var skördedaggs hade jag inte tid att ta reda på vilken sort som passade på vilken lök.

De enda lärdomar jag kan dra från årets lökodling är att det gick något bättre än de senaste åren, några lökar blev stora andra inte alls. Blasten vissnade som vanligt tidigare än väntat men att det är en ganska lättodlad grej att ha.

En annan lärdom jag kan dra i år är att man inte ska odla bönor för tätt. Inte ens om man odlar i pallkragar och det funkar näringmässigt med jorden. För de ruttnar. Och att samplanera med ringblommor som jag har gjort för gröngödslingens skull gjorde inte det hela luftigare. Är det inte det ena så är det det andra.

Men det fanns ändå gott om bönor att skörda. Jag tog inte allt och jag tror jag fick med mig fyra eller fem sorter hem. Och där kommer det osystematiska tillbaka igen. För jag kommer naturligtvis inte ihåg vilka som är vilka bönor, och vilka som riskerar att bli trådiga och vilka som man ska äta bönorna och vilka som går att äta skidan på. Men vad fan! Jag får väl prova mig fram. Varför inte med en bönsallad imorgon?

Smörfräs lök, vitlök, bönor. Blanda med fetaost och ev kokt potatis. Jag tror att färsk hackad persilja på hade varit gott om inte ohyran på balkongen hade ätit upp alltihop. Varför får jag alltid ohyra på balkongen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar