onsdag 20 maj 2009

Tidningar

Nu samlar vi tidningar. Ja, det brukar inte vara något problem att få ihop en rejäl hög. Men nu samlas det till något speciellt. Kirskål och åkervinda ska få sig en långtidsdust!

Jag har varit upp några gånger sedan jag skrev senast. Med och utan barn. Men det tar längre tid att flytta blommorna från ogräshärdarna än jag hade tänkt. Delvis beror det på att rotsystemen är invaderade av ogräs och det skräpet vill jag inte gärna flytta med. Inte ens upp till kryddlandet där de får stå i väntan på sina nya platser. Men det som också tar tid är att jag har varit i botaniska. Det är mycket mycket svårt att gå genom botaniska utan att köpa med sig något hem. Förra gången, i förra veckan, slank det med en porslinsveronika och, hm, vad var det mer? Jo, en krypflox. Idag när jag var där, efter ett besök på allergimottagningen som ligger granne med botaniska, så fick jag med mig en tolvgudarblomma och en nätnäva. Hm, mina andra nävor måste jag också flytta på. Var ska de stå? Nävor är roliga för de blommar så länge och gärna om igen. Tolvgudarblomman köpte jag mest för att den såg så speciell ut. Får väl se om den överlever? Den skulle ha det surt om fötterna och jag har ingen aning om hur det är i jorden hos mig.

Jag fick lite ofrivilligt ledigt såhär första arbetsveckan, jobbigt för ekonomin, skönt för dag ett och två har det varit full tilt i skallen på mig på kvällarna. Det är så mycket nytt. Ledigt betyder nån dag i sjöbergen. Då ska de sista blommorna bort från krusbärsplätten och tidningar på. Minst, och sen får jag se. Ja och så ogräsrensning från mina odlingsbäddar, mycket nu så att det inte hinner bli stort och besvärligt. Och så längtar jag till när jag kan så squash och bönor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar